نسخه آزمایشی
shoar

طرح ملی ناظران افتخاری:

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، به منظور پیشگیری از تخلفات اقتصادی و کنترل مناسب بازار، طرح های نظارتی متنوعی را اجرا می کند، یکی از برنامه های این سازمان ، بهره گیری از توان و پتانسیل مردمی در امر نظارت بر بازار در قالب "طرح ناظران افتخاری" است. در این طرح استفاده از توان نظارتی عموم مردم در سطوح مختلف اجتماعی مورد توجه خاص قرار گرفته است. لذا ساختارهای استانی مربوطه، با جذب و آموزش نیروهای مردمی در قالب نیروهای مردمی به نام ناظران افتخاری، ضمن نظارت نامحسوس بر بازار، با برنامه ریزی و بهره گیری از اخبار و اطلاعات به دست آمده از روند تغییر و تحولات بازار کالا و خدمات برای مهار و کنترل شوک­های قیمتی و در برخی موارد کمبود کالاها و نظارت بر بازار استفاده می نمایند. ناظران به سبب امکان سنجش و رصد عملکرد دارای کد شناسایی مخصوص بوده و بصورت نامحسوس، بعنوان چشم نظارتی و کنترلی نسبت به اعلام وضعیت بازار، تخلف واحدهای صنفی، مشکلات و نارسائی های آن اقدام می کنند و گزارش های ارسالی آنها با نگاه کارشناسی رسیدگی می گردد.

هدف از اجرای طرح ناظران افتخاری:

1- افزایش میزان رصد بازار در خصوص تخلفات مندرج در قانون نظام صنفی

2- سالم سازی فضای کسب و کار

3- هدفمند شدن اقدامات ناظران در برخورد با تخلفات صنفی

4- نا امن شدن فضای بازار برای متخلفان

5- ایجاد امنیت و آرامش برای واحدهای صنفی صحیح العمل

6- توسعه مشارکت مردمی در نظارت بر بازار

شرح وظایف ناظران:

ناظر افتخاری موظف است نکات ذیل را رعایت کند:

  • فعالیت ناظر افتخاری به صورت نامحسوس بوده و ناظر مجاز به معرفی خود به واحدصنفی نمی باشد.
  • آشنایی به حیطه وظایف خود و مواردی که در قانون نظام صنفی و تعزیرات به عنوان تخلف ذکر شده.
  • آگاهی از آخرین نرخ های مصوب و عرف و ضوابط توزیع کالا و خدمات.
  • ناظر افتخاری موظف است در کلیه گزارشات خود (تلفنی،کتبی و مراجعه حضوری) کد شناسائی 10 رقمی خود را موکدا قید نماید.
  • دوری از غرض ورزی و رعایت بی طرفی و دقت در جمع آوری ادله و قراین له و علیه متخلف.
  • ناظران افتخاری می بایست علاوه بر گزارش دهی مستمر، در مقطع زمانی خاص نیز مانند ماه مبارک رمضان، بازگشایی مدارس، ایام پایانی سال (نوروز) اقدام به ارسال گزارش نمایند.
  • کمک به امنیت اقتصادی، سالم سازی محیط کسب و کار و ناامن نمودن فضای ارتکاب تخلف.

راههای ارتباطی ارسال گزارش ناظران افتخاری

1- استفاده از سامانه 124 وزارت صنعت، معدن و تجارت:

این سامانه در سراسر کشور فعال بوده و به صورت شبانه روزی نسبت به دریافت گزارشات مردمی اقدام می نماید، کلیه افراد جامعه می توانند تخلفات صنفی و اقتصادی را از طریق این سامانه به اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان اعلام تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد. در صورتیکه ناظران افتخاری کد شناسایی خود را به اپراتور مربوطه اعلام نمایند، گزارش مورد نظر به نام ناظر ثبت و پس از پیگیری، نتیجه به آنها اطلاع رسانی خواهد شد.

2- مراجعه حضوری :

ناظران افتخاری و آحاد مردم می توانند با مراجعه به ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان محل سکونت یا اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان مراجعه و شکواییه های کشف تخلف خود را حضوری ارائه نمایند.

3-مکاتبه کتبی:

ناظران افتخاری می توانند با انجام مکاتبه با ادارات صنعت، معدن و تجارت شهرستان یا ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان مراتب تخلفات کشف شده را گزارش نمایند.

4-ارتباط تلفنی:

ناظران افتخاری می توانند ضمن برقراری تماس تلفنی با معاونت بازرسی و نظارت مستقر در اداره کل صمت استان و شهرستان مربوطه نسبت به ارائه گزارش های خود اقدام نمایند.

تنظیمات قالب