برخورد قاطع با تخفیفهای غیر واقعی و حراجهای بدون مجوز
مدیرکل بازرسی خدمات سازمان حمایت
سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان با صدور نامهای رسمی به پلتفرمهای بزرگ خردهفروشی آنلاین از جمله دیجیکالا، ترب، اسنپمارکت، اکالا، باسلام، خانومی و سایر فروشگاههای اینترنتی، نسبت به برگزاری حراجها و تخفیفهای غیرواقعی بدون اخذ مجوزهای قانونی هشدار داد.به گزارش روابطعمومی سازمان حمایت، این نامه با امضای رضا زرینگل، مدیرکل بازرسی خدمات صادر شده و در آن بر ضرورت رعایت کامل آییننامههای مرتبط با فروش فوقالعاده و حراج تأکید شده است.در متن نامه با اشاره به ماده ۵ آییننامه اجرایی چگونگی فروش اقساطی، فوقالعاده و حراج آمده است که برگزارکنندگان هرگونه جشنواره فروش موظفاند پیش از آغاز طرح، مدارک کامل شامل فهرست کالاهای مشمول تخفیف، اسناد قیمت تمامشده، قیمت عادی کالا و درصد تخفیف واقعی را به اتحادیه مربوطه ارائه کنند. همچنین مطابق ماده ۸ این آییننامه، برپایی هر نوع حراج یا فروش فوقالعاده بدون طی تشریفات قانونی، تخلف صنفی محسوب میشود و با واحدهای متخلف طبق فصل هشتم قانون نظام صنفی برخورد خواهد شد.زرینگل با اشاره به در پیش بودن مناسبتهای پرتخفیف نظیر جمعه سیاه، ماه رمضان و عید نوروز، رفتار برخی فروشندگان را «نگرانکننده» خواند و اعلام کرد که در برخی پلتفرمها با بالاتر نشان دادن قیمت اولیه کالا، تخفیفهای اغراقآمیز حتی تا ۷۰ درصد به مخاطب القا میشود؛ اقدامی که وی آن را «رفتاری مکارانه و مصداق تضییع حقوق مصرفکننده» دانست.مدیرکل بازرسی خدمات در ادامه یادآوری کرد که طبق تبصره ۲ ماده ۱۷ قانون نظام صنفی، هرگونه تبلیغ خلاف واقع برای جلب مشتری ممنوع بوده و متخلفان طبق ماده ۶۸ قانون نظام صنفی تحت پیگرد قرار خواهند گرفت.در پایان این اطلاعیه تأکید شده است که سازمان حمایت با همکاری دستگاههای نظارتی، برخورد قاطع با تخفیفنمایی، اطلاعات نادرست، حراجهای بدون مجوز و هر اقدامی که حقوق مصرفکنندگان را خدشهدار کند در دستور کار قرار داده است.