shoar

راهنمای دریافت و رسیدگی به شکایات مردمی پیرامون کالا وخدمات

نحوه دریافت شکایات مردمی:

شهروندان می توانند شکایت یا گزارش خود را به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی ( ir  . 124 )  به ستادهای خبری مستقر در ادارات کل صنعت، معدن وتجارت استان ها و شهرستان های تابعه اعلام نمایند.

شاکیانی که گزارش خود را بصورت (تلفنی و اینترنتی) اعلام می نمایند می بایست به منظور رسیدگی دقیق تر و بهتر، مستندات و مدارک خود را در سامانه ( ir  . 124 )  بارگذاری نمایند.

شماره تماس 124 ستاد خبری ادارت کل صنعت، معدن وتجارت استان ها درکلیه شهرهای کشور به صورت شبانه روزی آماده دریافت گزارش ها و شکایات مردمی در مورد تخلفات اقتصادی می باشد.

گزارش دهندگان با اخذ کد رهگیری می توانند ضمن مراجعه به سامانه 124 از وضعیت رسیدگی به گزارش و یا شکایات خود مطلع گردند.

 

آشنایی با برخی از تخلفات مندرج در قانون نظام صنفی:   اطلاعات بیشتر

تبصره 2 ماده 17 تبلیغ بر خلاف واقع و اطلاعات نادرست: افراد صنفی مجاز نیستند برای جلب مشتری محصولات ، کالاها یا خدمات بر خلاف واقع تبلیغ کنند.

ماده 57­_ گرانفروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالاها یا ارائه خدمات به بهای بیش از نرخ های تعیین شده به وسیله مراجع قانونی ذیربط، عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت گذاری و انجام هر نوع عملی که منجر به افزایش بهای کالا یاخدمات به خریدار گردد.

ماده58_ کم فروشی: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمات کمتر از میزان یا معیار مقرر شده.

ماده 59_ تقلب: عبارت است از عرضه یا فروش کالا یا ارائه خدمتی که از لحاظ کیفیت یا کمیت منطبق با مشخصات کالا یا خدمت ابرازی یا درخواستی نباشد.

تبصره 4 ماده 59 فروش کالای تاریخ مصرف گذشته: چنانچه فردی بخواهد تاریخ انقضای کالایی را مخدوش کند یاتغییر دهد که این امر بنابر نظر کارشناسی غیر قابل مصرف باشد.

ماده60_ احتکار: عبارت است از نگهداری کالا به صورت عمده با تشخیص مراجع ذیصلاح و امتناع از عرضه آن به قصد گرانفروشی یا اضرار به جامعه پس از اعلام ضرورت عرضه از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت یا سایر مراجع قانونی ذیربط.

ماده64_ فروش اجباری: عبارت است از فروش اجباری یک یا چند نوع کالا یا خدمت به همراه کالا یا خدمت دیگر.

ماده 65_ عدم درج قیمت: عبارت است از نصب نکردن بر چسب قیمت بر کالا، استفاده نکردن از تابلو نرخ دستمزد خدمت درمحل کسب یا حرفه یا درج قیمت به نحوی که برای مراجعه کنندگان قابل رویت نباشد.

ماده 66_ عدم صدور صورتحساب: عدم ارائه صورت حساب فروش کالا و یا خدمات طبق شرایط مندرج در ماده 15 قانون نظام صنفی.

آشنایی با قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان :    اطلاعات بیشتر

آشنایی با قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو :   اطلاعات بیشتر

ماده 18 معیوب بودن کالا: چنانچه کالا یا خدمات عرضه شده توسط عرضه کنندگان کالا یا خدمات معیوب باشد و یا به واسطه عیب، خساراتی به مصرف کننده وارد گردد.

ضوابط اجرایی خدمات پس از فروش:     اطلاعات بیشتر 

ارائه خدمات پس از فروش: مجموعه تعهداتی از قبیل، تعمیرات، تامین لوازم یدکی و پشتیبانی کالا برای یک دوره زمانی مشخص که بیش از دوره ضمانت است که از سوی عرضه کننده می بایست ارائه شود.

 

تنظیمات قالب