shoar
  • 1404/09/15 - 11:18
  • - تعداد بازدید: 61
  • - تعداد بازدیدکننده: 51
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه

اخطار به شرکت‌های هواپیمایی: تأخیر در پروازهای داخلی مستلزم جبران خسارت است

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، با صدور اطلاعیه‌ای رسمی، ضوابط جبران خسارت مسافران پروازهای داخلی در صورت تأخیر را بار دیگر به شرکت‌های هواپیمایی و عموم شهروندان ابلاغ کرد.

  به گزارش روابط عمومی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، کیوان فخاری‌زاده، مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی این سازمان گفت: «حقوق مسافران در بخش حمل‌ونقل هوایی، تابع قوانین و مقررات خاصی بوده و رعایت آن از الزامات اولیه پرواز می‌باشد. انجام پرواز بدون تأخیر و مطابق با زمان ثبت شده در بلیط، به عنوان یکی از مهمترین حقوق مسافر در سفرهای هوایی شناخته می‌شود که عدم رعایت آن مستلزم جبران خسارت است.»

مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت افزود: «هرچند گاهی در مواجهه با تأخیر در پرواز، حقوق مسافر از سوی برخی شرکت‌های هواپیمایی نادیده گرفته می‌شود و عملاً قوانین مربوطه نقض می‌گردد، لیکن به استناد آخرین دستورالعمل هواپیمایی کشوری، حقوق مسافر و جبران خسارت وارد شده به مسافران بابت تأخیر در پروازهای داخلی مشخص شده است.»

فخاری‌زاده اظهار داشت: «با توجه به اهمیت اطلاع‌رسانی و ارتقای سطح آگاهی افراد جامعه در خصوص قوانین، مقررات، دستورالعمل‌ها و حقوق قانونی مصرف‌کنندگان در افزایش رضایت مصرف‌کننده و کاهش فرصت‌ها و احتمالات تضییع حقوق ایشان، انتشار این اطلاعیه در رسانه‌های پرمخاطب در دستور کار قرار گرفته است.»

وی عنوان داشت: «بر اساس دستورالعمل مصوب تیرماه ۱۳۹۶ سازمان هواپیمایی کشوری، در صورت تأخیر بیش از یک ساعت و تا دو ساعت، شرکت هواپیمایی موظف به ارائه پذیرایی (شامل میان وعده اعم از نوشیدنی گرم یا سرد و شیرینی) است، مشروط به وجود زمان کافی برای پذیرایی و عدم مواجهه با تأخیر بیشتر.»

مدیرکل نظارت بر خدمات زیربنایی و بازرگانی سازمان حمایت افزود: «در صورت تأخیر بیش از دو ساعت و تا چهار ساعت، شرکت‌های هواپیمایی موظف به ارائه پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، فراهم نمودن امکان برقراری ارتباط تلفنی جهت اطلاع‌رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر و امکان انجام آن، و اعزام مسافر با سایر شرکت‌های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و وجود پرواز در همان مسیر یا مسیرهای جایگزین می‌باشند.»

فخاری‌زاده گفت: «همچنین در تأخیرهای بیش از دو ساعت، استرداد کامل وجه بلیت مسافر در صورت انصراف مسافر از ادامه پرواز نیز از حقوق مسافران محسوب می‌شود.»

وی عنوان داشت: «با توجه به اینکه در صورت تأخیر در پرواز، به جهت رعایت حقوق مسافران و طبق قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی، شرکت‌های هواپیمایی باید تمهیداتی را برای رفاه حال مسافران از قبل اندیشیده و تدارکات لازم را فراهم آورده باشند، در صورت عدم رعایت قوانین مربوطه، مسافران می‌توانند موضوع را از سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت‌های هواپیمایی و در صورت عدم دریافت پاسخ، از طریق سامانه ۱۲۴ وزارت صمت، پیگیری نمایند.»

  • گروه خبری : اخبار سازمان
  • کد خبر : 1065
کلمات کلیدی
مائده لطیفی
خبرنگار

مائده لطیفی

تاریخ آخرین بروزرسانی: 1404/09/15 11:18
تنظیمات قالب