سیدمهدی فرحی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی
وظیفه وزارت صمت فقط سیاستگذاری است
قائم مقام وزیر صمت با بیان اینکه نباید از فناوری های نو عقب بمانیم، گفت: وظیفه وزارت صمت تصدیگری و دخالت در امور اجرایی نیست بلکه باید سیاستگذاری، تسهیل گری، فرصت سازی و نظارت کند
سید مهدی فرحی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی عصر امروز در نشست خبری رونمایی از بسته تجارت الکترونیک کشور اظهار کرد: دنیای امروز به شدت در حال تحول بوده و به سمت نوآوری و فناوریهای نو حرکت میکند. عقب ماندن از غافله فناوری و دستاوردهای جدید یک اشتباه راهبردی بزرگ است. آمریکا سند توسعه فناوریهای راهبردی در قالب ۱۴ سرفصل برای خود تدوین کرده است.
وی افزود: دنیا در حال تحول است و اگر بخواهیم در مسیر سنتی و خطی خود بمانیم و وارد مسیر فناوریهای نو نشویم به جایی نمیرسیم و فاصلهمان با دنیا بیشتر و بیشتر میشود؛ بنابراین باید به دنبال سازوکارهای جدیدی باشیم که از جمله آنها توجه به کسب و کارهای جدید و دیجیتال است.
فرحی اضافه کرد: در حال حاضر بالغ بر ۳.۳ میلیون واحد صنفی و ۹۰۰ شهرک صنعتی در کشور داریم، اما اینترنت در حال فراگیر شدن است و از این رو وزارت صمت طی سالهای اخیر کسب و کارهای اینترنتی و جدید را نیز مورد توجه خود قرار داده است.
وی افزود: از جمله مزایای تجارت الکترونیک باید به بهره وری حداکثری، اشتغال آفرینی، تجارت شفاف، اثربخشی حداکثری و جوان گرایی اشاره کرد. شدت ورود مردم طی ۳ سال اخیر به صورت نمایی افزایش یافته است.
فرحی ادامه داد: شاید به زودی تعداد فعالان حوزه کسب و کارهای الکترونیک به تعداد واحدهای صنفی فعال برسد.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی تصریح کرد: وظیفه وزارتخانهها تصدیگری و دخالت در امور اجرایی نیست بلکه وظیفه وزارتخانهها از جمله وزارت صمت سیاست گذاری کلان، پایش عملکردها، پویش و بررسی، تسهیل گری و حمایت و فرصتسازی است.
وی با بیان اینکه هر نقطه قوتی میتواند نقاط ضعفی هم داشته باشد، گفت: البته نظارت هم نباید فراموش شود؛ نباید شرایط به گونهای پیش رود که کسب و کارها سوءاستفاده کنند و هر بار اسم یک شرکت را بشنویم که تخلف کرده است. باید محدودههای غیرمجاز را کنترل کنیم تا عامل آسیب اجتماعی، فردی و ملی نشود.
فرحی با بیان اینکه در تجارت الکترونیکی بین استانهای کشور تعادل وجود ندارد، اظهار کرد: باید این موضوع مدیریت شود و با سیاستهای تشویقی تجارت الکترونیکی را در استانها مختلف توسعه داد.
وی با اشاره به اینکه برخی اتحادیههای صنفی باید جمع شوند و در مقابل اتحادیههایی نیز باید ایجاد شدند، گفت: لذا باید توزیع و فناوری حوزه الکترونیک را در سراسر کشور افزایش دهیم و امید دارم با سازوکارهای برای سال آینده رشد ۲۰۰ درصدی داشته باشیم.
فرحی قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به اهمیت مصرف کنندگان گفت: امروز اصول شرکتهای بزرگ بر اساس رضایتمندی مشتری و خدمات پس از فروش است و بزرگترین شاخصه بررسی عملکرد یک شرکت، رضایت از مشتری کیفیت است
وی ادامه داد: ۴ شاخص دیگر نیز عبارت از قیمت مناسب، تحویل به موقع، خدمات پس از فروش و تنوع محصول است
این پکیج جمع خواستههای مصرف کننده است
فرحی تصریح کرد: مشتری دو نوع صدا دارد صدای اول همان انتقادی است که مثلا موتور صدا میدهد یا بسته بندی خراب است صدای دوم صدایی است که فقط تولید کننده باید انرا بشنود مثلا پیش بینی کند که این مشتری دو سال دیگر خودرو برقی میخواهد قائم مقام وزیر صمت با اشاره به فراخوان یک شرکت تولید کننده خودرو گفت: باید برای رضایت مشتری هزینه کرد در واقع این هزینه پیش گیری است تا از بروز اشکالها جلوگیری شود. اگر هزینه معاونت کیفیت، ازمایشگاه نظر سنجی و دیگر مسائل شود صرفه جویی در دیگر هزینهها خواهد شد.
اگر این هزینه انجام نشود آبرو شما میرود مانند همان شرک خودرو سازی که مجبور شد اعلام فراخوان کند تا اکسل خودروها را دوباره بررسی کنند در نهایت عدم هزینه در کنترل کیفیت سبب شد که آبرو یک مجموعه برود.